pátek 20. listopadu 2015

Cipolla Colt, E. G. C. etc.

A proč zrovna tohle? Proč ne? Proč jo? Troufla jsem si na to až letos v létě.
Zajímají mě komediální polohy spaghetti westernů, jichž jsem byla v mládí, stejně jako množství jiných věcí, zcela ušetřena. Měla jsem tedy v poslední době již tu čest s Tresette George Hiltona, s Bambinem a Trinitym Spencera a Hilla, Lenem a Cobym Smithe a Cantafory, Allelujou a Sartanou a tak vůbec... Každé je jiné. Něco si vyžaduje hlubokého vědeckého zkoumání, něco ne, něco je závažné, něco ne. Něco jde, něco ne, něco je dobré, většina ne... ale neodsuzujme nic předem!
Poslední, co mi z žánru sw od Enza G. Castellariho (tedy Enza Girolamiho, ale když upřednostňuje svůj pseudonym namísto dívčího jména, nechme mu jej) zbylo, byly kupodivu komedie. Castellari? Komedie? Když vezmeme víc jeho filmů ze šedesátek, má to nejednou postavené jakoby na komediálním mustru… a působí to strašně krutě. A pak vážné věci? Které působí jak kdy, kdo mu napíše scénář, kdo hraje, závisí to na všem kolem. Ono vůbec u Castellariho věcí víc, než u koho jiného, závisí na účastnících díla, jak mu s tím pomůžou a co mu tam sehrají... On vede parádně akci, ale charaktery, to už je horší.
A tak mi tedy zbyly čisté komedie - Te Deum se sympatickými Giancarlem Pretem, Jackem Palancem a naprosto geniálním protihráčem Eduarda Fajarda. A jakou jinou, než ohromnou, úžasnou a geniální hudbou. A bylo to tedy moc fajn.
A pak tedy Cipolla colt alias Vůně cibule. V ČR patrně nejznámější kreace Franca Nera. A já myslím, že má ohromnou kliku. Ten film mu sedí.
Víš ty co, Franco? Nedělej vážného hrdinu. Tobě mnohem víc svědčí komedie. Vážně.
A když vám pomůžou všichni ti, se kterými Castellari tak široce spolupracoval, neb byl tak trochu jeden z nich, tedy kaskadéři, nemůže to selhat.
A když vám pomůžou ještě bráchové De Angelis, je to výhra.
A když k tomu přidáme ještě český starý dabing, jenž dozajista vynechá případné nevhodné fórky a přispívá vlastními, co vytknout?

Tenhle film vidět na počátku své spaghetti známosti, patrně by mě vyděsil. Trochu znechutil. Možná odradil. Ale nikdy by mi doopravdy nevadil. Vůbec mám teď pocit, že to nejlepší od EGC z westernu jsou čisté komedie. Kde nejsou oni typičtí hrdinové jako v památné nezapomenutelné trojce filmů
Vado, vedo e sparo, Vado... l'ammazzo e torno a Sette winchester per un massacro...

Castellariho westernové konce a hrdinové
Pane Castellari, co je shodné, když si teď po dlouhé době od publikování čtu své staré komentáře k Vašim (všem kromě Keomy, který není moc váš) filmům? Jistě, můj náhled se mění, tolerance se zvyšuje, u něčeho snižuje, hrdiny už znám, ocením něco trochu jiného atp, ale něco zůstává stejné: Ty konce. Jak já nesnáším ty Vaše konce! Vy umíte neskutečně zábavné věci. Plné akce, takže nudit se člověk ani omylem nestačí. Spousty nápadů. A prima lidí. A potom... Hrdina je podrazák. Podráží všechny kolem. Nakonec je oddělá. A přes absenci jakýchkoliv zásluh odjede obtěžkán penězi.
Když hledím zpětně, nejkomediálnější Vado, vedo e sparo stoprocentně vede svou neuvěřitelnou krutostí kombinovanou s humorem, že člověku tuhne úsměv na rtech ve chvíli, kdy se jako máme smát(?). Jo, s takovýmhle stylem se tu povede (trochu) znechutit i jinak vždy tak sympatického Johna Saxona. Vado, l'ammazzo... mi nepřišlo špatné. Hrdinové se dají místy i přežít (ačkoliv se vlastně nic, než podrážení kolegů a ničení vlastních nepřátel, ani neděje, a všichni jsme tak cool… ale přece). Ale ten konec…! Konec 7 winchestrovek, jinak mnou milovaného filmu, jsem si pro vlastní potřebu odstřihla, protože je mi z něj na nic. A třeba takové Ammazzali tutti e torna solo považuji za jeden z nejoriginálnějších špageťáků, co znám. A přece to na konci musí Enzo zase tak jako zabít.
(hudebně se mi, mimochodem, líbí všechny, úvodní písnička prvního je správně Rustichelliovská a ta z druhého, třetího a čtvrtého krásně De Masiho)
Ujíždějí mu hrdinové. Ujíždí mu spousta věcí. Ale nejvíc, nejvíc mu celoživotně ujíždí morálka.

Já nejsem nějaký pedant, já toleruji všelicos, ale zločiny proti lidskosti schovávané za humor, to se mi z duše příčí. Stručněji, podle mě si ty prachy prostě nezaslouží.
Hrdina si je vědom, že jemu teda nebezpečí nikdy nehrozí... a jediné, co ho kdy zajímalo, je vlastní zisk...








Enzovi jednoduše nedojde (?), že když hrdiny učiní zákeřné vrahy s jedinou myšlenkou – zabít všechny, co se mu nelíbí, a ukrást všechno, co se mu líbí, a nakonec to opravdu šťastně zakončit, aby byly tyto postavy spokojené a všechno dostaly, že to nejde tolerovat. A když se mu splaší kolegové a on na závěr zjistí, že je původně chtěl záporné a nějak to nevyšlo, i nechá je činit proti logice a proti celému filmu, hodí tam nějaký ten podraz, čím víc, tím líp…

Morálku, tu teda nemívá. Hlavně když to bude hodně cool a hrdina, jedno jaký, všechny přechytračí. Připomíná to jak špatné Carnimeovky, tak Barboniovky, leč s faktem, že mrtvoly Castellariho nebolí a má je úplně všude, úcta k životu, to není nic pro něj.
... za výjimečné zásluhy mohou být hrdinové rovněž zasypáni zlatem. Jen pro pořádek, jaké že jsou ty zásluhy?




Tyhle věci nic nemění na faktu, že jsou jeho filmy nesmírně zábavné, neb mají nekonečnou akci. Jednoduše, zaměřte se na výbuchy, ale hlavně tam necpěte nic, co by mohlo jakkoliv zavánět jakoukoliv společenskou otázkou. Jenže ve spaghetti westernu nějaká ta otázka vznikne téměř vždycky, i jsem ráda, že více jsme se poznali v postapo a poliziotteschi neznám a upřímně nevím, jak s tímhle náhledem může vypadat jeho kritika společnosti.
Šilháme-li celý život do Ameriky, spřáhneme-li se s Tarantinem a zejména dojdeme-li pak názoru, že všichni kolegové a bývalí spolupracovníci z rodného kontinentu si nezaslouží nic, než pomlouvat, asi mezi námi nebude všechno v pořádku...............................................

Nicméně Castellariho si navždy vážím coby jednoho z nejschopnějších režisérů ohledně jakékoliv podoby akce, a tvůrce, dle mého, o mnoho zábavnějších podob postapa, než americké velevzory. Což není vůbec málo. (a ač nejde o jeho zásluhu, nechci opomenout, že má taky senzačního bratra)
To bylo tedy trochu ke kritice morálky, nyní zpět.

A v těchhle dvou komediích (tedy Te Deum a Cibule) má jiný model. Nemá tu mrtvoly (skoro), nemá nemachrované hrdiny (vůbec) a má tam něco jiného, čemu se nedá odolat. Vezměme si dnes Vůni cibule.

Jeden z nejsurreálnějších filmů, co jsem kdy viděla. Dobrá jeho polovina se skládá ze samých nepochopitelných výjevů. Člověk se přistihuje, jak jenom překvapeně říká:
Co to je? E? Proboha? Cha, to je... neskutečný. Ne? Jo. Ou. A vytváří to tak moc zajímavou atmosféru. Jakou to atmosféru? Pozoruhodně sjetou. Patrně je konec Západu (dle roku 1910 patrně ano). Avšak vlivem všeho uvnitř stejně netušíme, kdy a kde se to jako odehrává a co to je, celé je to naprosto mimočasové.
Tím hlavním pozitivem na téhle komedii je fakt, že je to film, který neničí špagety a nebrojí proti nim. Nešlape po jejich důstojnosti a vůbec není zaměřen tak, abychom si klepali na čelo, "jak ta éra byla pitomá a jak se jí musíme pomstít a vysmát", jak se stává u jiných režisérských kolegů. A to je zásadní. V celku je to vlastně i lehce vážná věc. Ani ta mrtvola nechybí...

Ano, to je ona
V kraji vládne neslitovný ropný magnát měnící krajinu v pustinu plnou těžebních věží. Mnoho místních farmářů nesouhlasících s odprodejem svých pozemků potkala nešťastná náhoda. Smrtí posledního vzdorujícího - Fostera - však bezohledným krutovládcům těžkosti teprve začínají. Přijíždí podivný hrdina, jenž si nárokuje pozůstalý pozemek pro pěstování své cibule. A kdyby ho o něj chtěl někdo připravit, může očekávat cibuli mezi oči. 
Ačkoliv se hrdina dost možná netrefí, je odhodlán bránit právo slabších. Ani za pomoci statečného novináře a jeho dcery to však nebude mít snadné. Stojí sami proti vysoké politice, zkorumpovanému šerifovi města i proti výkvětu všeho zločinu, pro svou vysokou kriminalitu obávané spoustě bezvadných chlapců ze staré známé party kaskadérů. Důvod k obavám je tedy více, než oprávněný.
A sazečky už měly být dávno v zemi...
Film natolik plný cibule, že si její chuť po zhlédnutí naprosto zamilujete, nebo už ji nebudete moci nadosmrti ani cítit. (oceňujeme tímto Franca Nera, představitele hlavní postavy, že je opravdu schopný sníst nejednu celou syrovou cibuli na jeden zátah. žádné triky!)


Nechybí tady vlastně nic. A objevuje se k tomu množství věcí, které jsem dosud neviděla. (a vidím tam věc, co tam ani vidět nechci, a to logo Nova Cinema vlevo nahoře, ale to jako pomineme)

Nechybí tedy sympatický hrdina Cibule Franca Nera s Mrkvičkou (tedy dabingem), kozáckým kabátem, zrzavým stylem a zásobou cibulí k libovolnému a všestrannému užití. Naivní zemědělec, počestný občan a dobrák od kosti, se kterým je ohromná hlína, zejména díky jeho naivitě, počestnosti a dobráckosti od kosti. Patří k těm hrdinům, kteří pro mne rozhodují, zda spaghetti-komedie bude fajn, nebo ne. A vzhledem k tomu, že není rozhodnut spasit žánr svým egem a zničit zbytek kolem sebe, rozhoduje kladně. Je moc fajn. A že to páchne on, slečno, to nám nevadí.
Nechybí záporný záporák Martina Balsama. Tedy záporák, který má opravdu právo na to být zničen kvůli svým činům. Záporák to rafinovaný, zákeřný a odhodlaný pro jakoukoliv špinavost, kterou za sebe nechá dělat ostatní. Ano, vlastnost, která mi přijde zvláště odporná a Barbonim kupodivu považována za úsměvný fakt, že jeho poskok-vykonavatel bude zničen, ne tak však vždycky on, muž v pozadí. Leč o tom všem jindy. A Balsam má, za vydatné pomoci Jiřího Holého, důstojnost, kterou mu neohrozí ani vystřelovací ruka.
Proč ta ruka? Enzovi se něco zdálo, tak to tam dal, k tomu Hitlera, párek teploušů, černé brýle, motorkáře a mnohé jiné propriety, abychom trochu vzbudili rozruch. V pořádku, je to fajn, jen nebýt suchar a nebát se.
Nechybí ani románek, pojatý poněkud parodicky…? Jestli Italům vždy říkám, že se měli vyhnout parodiím, protože jde o věc, která jim fakt nejde, u tohohle to nevadí. Jenže… je to (celé) vlastně parodie? Na špagety? Špagety však nelze parodovat, domnívám se. A docházím k názoru, že přeci o parodii nejde. Že je to po všech stranách a ve všech bodech neskutečně přehnaná, šílená, vadná, praštěná, střelená a nezvyklá variace, ale v jádru jde o poctivou špagetu.
Kupodivu mnohem poctivější, než některé ty Castellariho ze šedesátých, které se tváří jakože napůl vážně. Důkazem budiž tento hrdina:






Nedělám si legraci.







Nechybí Cibule Oliver Onions, tedy bráchové Guido a Maurizio De Angelis (k nimž jsem měla tu čest se vyjádřit minule) jako vždy přesně trefící melodii odpovídající hlavnímu hrdinovi. A nejen jemu, neb…
Neb je to celkově hrozně dojemný. Věci z těchhle let už takové jsou. Protože člověk ví, že už je konec. Že se spaghetti už nikdy nevrátí a mizí v dáli. Vznikne už jen minimum spíše pochmurných věcí. A ten zánik je nejvíc vidět, ten konec, něco, co netuším, zda autorovi došlo, jak hrozně je to dojemné, v úžasné zpomalené scéně v titulkách. Pokud to neodhadne režisér, skladatel to obyčejně vidí a vidí to i dnes.
Nechybí tedy jako vždy frajer indián Romano Puppo s copánky, jako vždy sympaťák Nazzareno Zamperla s monoklem (tedy zvětšovacím sklem) a jako vždy frajer a sympaťák Massimo Vanni s párátkem za všechny ostatní.
No ano, jejich trojka má šarm, má styl, má na účtu mrtvé farmáře, má skvostný dabing včetně Přeučila... A má taky parádní vtip a hlášky. A já to beru, neb jsou naprosto k sežrání. Stejně jako spousta dalších, třeba parta ze saloonu. A krásné časy a krásná spolupráce, která mezi Enzem G. C. a jeho partičkou panovala.

Ano, máme tu Pullitzera Sterlinga Haydena, jeho dceru, máme tu tedy Italy i Američany a docela pěkně se doplnili. Máme tu Leo Anchorize coby šerifa a jeho dva teplé zástupce (přes veškeré dohady o obsazení, zahrnující i rejžu Castellariho či Manuela Zarza, neb tady se prostě těžko herci poznají, jde dozajista o Dana van Husena a Wala Daviese, viz zde. Castellari si dá cameo Mexičana a Zarzo je dozajista mezi pětkou ze saloonu
Tedy konkrétně druhý zleva

Takže tak. Je to místy za hranou? Castellari chce šokovat a dost možná i šokuje, jenže je to celé takové hrozně milé. Milé. Ano. Až na jednu věc. Fakt ošklivou. Teda vlastně dvě.

Dva sirotci Fosterovi. Děti v Itálii. Ve westernech. Je to katastrofa. Stejně jako většinou jinde. Když se tam hodí blonďatý napucánek, člověk úpí (krom toho, že jde o speciální závoz ze severu či odkud, na tyhle děti aktéři běžně nevypadají). Občas to vyjde. Třeba Marco Stefanelli je fajn fakan, pravý syn svého otce. Ale dát obecně dítěti roli, odpovídající a úctyhodnou roli, to je snad ještě těžší a méně časté, než dát ji ženě. A tak co jsme mohli vidět a slyšet ve špagetách? Hrozné věci. Castellari vidí děti ještě jinak. Vidí je coby koncentraci všeho toho, co považuje za ideál. A zároveň je to kontroverzní. A jako fór. Prostě vezme dítě. Dá mu cígo. Dynamit. Pistoli. Laser. Přisprostlý slovník. Filosofický výraz. A pošle je konat dobro, tedy zabíjet nepřátele. Viz postapíčka. Jak sladké!
Jek sladké! u Enza G. C.

Tyhle děti, tito chlapci, jsou ne-ú-nos-ní. Jsou samozřejmě velmi američtí, tedy vždy chytřejší, než dospělí. Ve všem lepší. Každého převezou. Kopnou do kotníku. A kdo by jim dal facku, je synem smrti, i nikdo si to nedovolí, ba ani šerif, ač má evidentně chuť. Ano, vím, že v rámci role jsou ubohými oběťmi, ano, bojují za správnou věc a jistě, dělají ach, jak milé zázemí hrdinovi.
Jak sladké! u Enza B.
Ale to se, kurva, snad dá pojmout jinak, než aby k nim divák získal absolutní averzi, sotva se na scéně objeví čepice libovolného jednoho z nich. Zvlášť ten malej je fakt… vysněné dítě? Barboni?
Je možné, že podobný typ chlapce je stejně lákavým i pro konkurenta Barboniho? Dá mu cígo, přemoudřelý scénář, ruce do kapes, inteligenci převyšující všechny na place včetně hrdiny, gangsterům se vysměje a kdo se mu nelíbí, toho rozpláče? Zajímavá to věc. Tedy děti.

Nebýt dětí, nemá to problém. Ale přežít se to dá i s nimi, neb tam pořád také nejsou. A nápady vůbec nejsou špatné. Mají vtip a všichni mají elán. Mají konfrontace hrdiny s trojkou Stinkyho Puppa. Soubor neskutečně surreálných věcí. Honička. Na kole. A s poníkem. A parádní hudbou. A ve mlýně už je to neskutečné naprosto…

Všechno je to moc zváštně uděláno, místy až jakýsi hodně podivný umělecký film včetně střihů, animací, to vše záměrně, čili ona na ČSFD tak častá vytýkaná prostoduchost a přehnanost není na místě
"...Místo občas kvalitou solidních a dokonce ideově nezávadných snímků jsme v mixu toho nejlevněji získatelného dostali na plátnech třeba také Vůni cibule, přes hereckou účast bývalého Djanga Franka Nera či slavného Američana Martina Balsama neúspěšnou, za jednu z nejhorších idiocií žánru považovanou - a to už je co říci." (K. Jordán, TNZ)

Ano, myslím, že ani toto není na místě. Skutečných idiocií už jsem viděla povícero a tomuhle se nijak nepodobaly. Ale samozřejmě chápu, že každý v tom vidí něco jiného a u komedie zvláště jde o zcela individuální preference. Ale ať tím pak takhle neodrazují filmu neznalé...
Závěrem, chceme-li postapo, nemusíme chodit daleko, neb i ty výbuchy nakonec budou, i motorkáři, Enzova oblíbená skupina anonymních frajerů, které nezastaví nic a projedou třeba celou zástavbu westernového městečka po balkónech a schodech, najedou do všeho a vážně se ničeho nebojí. Ani, když se na ně řítí nesmírně vážný hrdina Cibule…
Nicméně vážná věc se řeší vážně.

A bitky nejsou v rámci humorného ubíjení všech kolem. Jediná věc, o které jsem se domnívala, že jsem kdysi dávno z tohoto filmu viděla, tedy zrychlené fackování nepřítele, se zde nevyskytuje. Jak zásadně jen může paměť klamat... Nejhezčí je na celém filmu ta krásná demokracie. A že té už je v téhle době předsmrtné křeče (způsobené komedií) spaghetti westernu málo. Leč že právě to je zásadním rozdílem mezi tímhle a Barbonim nemá cenu vysvětlovat, když vím, že to stejně málokdo pochopí. Podobně, jako u Šimona a Matouše...









Jak už jsem psala, člověk nesmí být suchar. Nesmí to zabalit s tím, že Castellari je mešuge, ač je. A nesmí mu vadit, když si ze sebe dělají všichni svorně legraci, hrdinu ani omylem nevyjímaje.

Co dodat. Každý to zná. Má / nemá rád, to je fuk. Mně se to líbí. Mně se to zdá moc dobré. A já si to zase ráda brzy dám. Già.

17 komentářů:

  1. Co dodat… Já se pod to můžu akorát podepsat. Ale tak. Alespoň něco ze soudku umění. Umění dabingového. Kašpárek Přeučil, náš snad nejvýraznější dabér džentlmenů á la kapitán Verdoja, není pro mě mužem neznámým, totéž lze říci i o Flintu přes rameno a jde se Zahajském Romana Puppa. Pochopitelně jsem se tedy tak trochu zajímala, kdo to propůjčil svůj hlas a šarm třetímu muži do naší vtipné, roztomilé a těžce nostalgické (Ach jo.) party k sežrání. Aneb kdo musel dabovat s párátkem v puse? Petr Pospíchal. A teď bacha! "Ve Španělsku je Vanni známý jako " Il Chuck Norris di Moratalaz"." Chuck Norris? Tak Chuck Norris? Petr Pospíchal – Dabing: Walker, Texas Ranger - Chuck Norris (Cordell Walker)… Jak se tenkrát ty dabingy vlastně obsazovaly, hergot?! To už snad ani není otázka typové podobnosti, to je nějaká tajemná a mocná magie, která vidí do všeho a ví všechno. O minulosti, přítomnosti, budoucnosti… A možná že mě Dabingforum.cz houpe. To nevadí. Aha, tak to jsem chtěla říct. Tvé horší já. (Jak už to tak se staršími sourozenci bývá.) ♣♠♦♥XE-4►‼

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dej sem tu raritu!
      Respektive můžeš dodat, na co autor zapomněl, jelikož docela určitě něco nezmínil (taky to psal skoro jenom jeden den).
      Já už se nedivím ničemu. Když z libovolného cizího filmu dokázali udělat po všech stránkách film náš, ze špatného dobrý, ani De Funes to nedal líp, než jeho dabér, a jedním hlasem je jeden dabér schopný úplně změnit celou postavu, tak co... Jak je to možné, to fakt nevím. O budoucnosti... doufám všechno nevěděli, neradno tehdy vidět Terše a spol z Řitka video a jiných a slyšet, jakou to udrží úroveň.

      http://deliria-italiano.phpbb8.de/film-allgemein-f28/stars-exploitation-massimo-vanni-t6650.html
      Vůbec u tohoto chlapce zírám. Aniž bych ho znala, koukám, že byl pro mne významnou figurou jak z Nových barbarů (ten s fialovým čírem), tak z prvního Bronxu (ten prima kámoš) a zdruhého rovněž (poslední ze staré éry). Chuck Norris? Zkusíme jednu malou pitomost, strpení...
      Tvé lepší já. (ale jisté to zrovna není)

      Vymazat
    2. K té budoucnosti… rovněž doufám, že nevěděli… Doufám, ale moc nevěřím.
      Chuck Norris? Chtěla jsem napsat, že to není jen na ČSFD, že je to taková poměrně dost rozšířená a oblíbená zajímavost. A hodlala jsem přihodit ilustrační foto. Ale koukám, že má drahá druhá sestřička už to za mě vyřešila beze zbytku. Jediné, co tedy ještě můžu udělat, je přidat nějaký vlastní odkaz.
      http://docmanhattan.blogspot.cz/2014/02/film-fantascienza-italiani-anni-80.html
      http://www.nanarland.com/Chroniques/chronique-robowar-robowar.html
      Tak třeba tady se o tom taky zmiňujou. Francouzi samozřejmě s obvyklou převahou. Jako vždycky. (Maj to vážně tolik zapotřebí? Rejt do těchhle věcí a ještě tímhle způsobem je tak strašně snadný… Zííív.) Jo, prostě to chce už konečně začít ve velkém sjíždět Matteiho, co?
      A Massimo Vanni… Když jsem na něj poprvé podrobněji koukala (Konkrétně po nastolení ožehavé otázky, zda byl v tý páce nejlepší Vadis, Puppo nebo Torrisi.), taky jsem jen koukala (Jo, tak to jsi byl Ty?! Ten sígr, co v Nových barbarech povidal něco vo tom, že George už je moc starej! To jsou mi fóry… A né špatný.). Ale vůbec mám pocit, že to byl pro Enza tak trochu novej a mladší Ennio. Jenže odpadly starosti s tím, že brácha je známější, slavnější a úspěšnější než já, uááá. Konečně.
      Horší já mé sestry.

      Vymazat
    3. Maj to zapotřebí. Oni vždycky. A nalákali mě na to ještě víc. Po Novém roce na to půjdu, teď mám ještě v prádle něco jiného. A k Novým barbarům a vůbec všemu... více radši jinde. Asi jasné, kde.

      Vymazat
  2. Neodolal jsem a aspoň tu honičku jsem si musel pustit. Taky si nemyslím, že by šlo o tak příšernej film, jak je to všude ve světě líčeno, byť některý fóry jako ruka nebo Hitler a všudypřítomní homosexuálové už dost vyčichly. Asi to o dost vylepšiuje dabing, co jsem slyšel kus angličtiny, bylo to hrozný, Nera namluvili pisklavým hláskem, děti drsnými hlasy dospělých a mluvil snad i kůň! A mluvícího koně snesu jenom v Lucky Lukeovi. Český dabing tyhle šílenosti naštěstí eliminoval.
    Jinak znělka k Tedeu mi připadá bejt příšerná a když jsem to poprvé slyšel (s německou verzí titulků), myslel jsem, že Němci vyměnili hudbu. Ale proti gustu žádnej dišputát, že jo. Z těch dalších filmů EGC, co jsi jmenovala, jsem viděl jenom Kill them all (etc.), a měl jsem tak nějak pocit, že tam byli záporáci všichni. Někdo holt to zlato získat musel, tak to teda byl Connors, ale vlastně si ho nezasloužil nikdo. Jo, vlastně jmenuješ i Any gun can play, kde jsem z ústřední trojky nechápal jenom účast na vítězství u Gilberta Rolanda. Ale tak Francie se taky řadí k vítězným mocnostem druhý světový války...
    Zkus Castellariho sedmdesátkový poliziottesca, jak Street Law s Nerem, tak The Big Racket a Heroin Busters s Testim. Ani v jednom hrdina není ten co každýho podrazí, naopak mají (zvláště v těch prvních dvou) blízko ke Keomovi (čili s tvrzením, že Keoma není úplně Castellari nesouhlasím - je, ale pozdější). Člověk jim musí fandit a na konci rozhodně nejsou tak úplně vítězní.
    A ke starší a horší sestře (jak se sama nazvala), souvislost mezi Vannim a Norrisem moc nechápu. Ale máš to určitě z Hennesovy biografie na čsfd, a těm kolikrát není rozumět vůbec. Jinak Norrise nejčastěji dabuje Pospíchal, to je pravda, ale líp podle mě seděl Ladislav Županič (kterej mimochodem v Cibuli taky dabuje, a to jednoho z těch dvou homozástupců).
    Mimochodem, kterej film ničí špagety a brojí proti nim?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdo ví, jak je to s těmi dabingy, jaká zvuková stopa je vlastně ta originální... Předpokládám, že starý český bude z italské zvukové stopy.
      Proti gustu... ano. Do hudby rozhodně nemám ve zvyku někomu mluvit, ať si poslouchá třeba dechovku (jako má kamarádka).
      Ammazzali tutti e torna solo jsem záměrně nezmiňovala mezi ostatními v oné trojici, neb ano, záporáci jsou všichni a nezaslouží si to zlato nikdo. A přece... přece ho zase někdo dostane. Dám krk za to, že to není nijak náhodné a jiná postava by to vyhrát nemohla. Všichni pod drnem a on si je přece získá. To, že vlastně ostatní podrazil uprostřed oné naplánované akce, kdy kradli, se mi už nějak skrylo pod oblak zapomnění, a nikdo tam nebyl lepší. Ale nebyli ani horší. Viděla bych to, když už, na mrtvé všechny a zlato utopené. Proč tedy ne?
      Konec Vado, l'ammazzo... mi pokazil dojem z celé věci. Zvláštní věc, ta konečná scéna... Jaká Francie, prosím? Asi mi to pomalu myslí.

      Smím-li se vyjádřit i k poslednímu odstavci, Hennes patrně čerpá z různých míst, rozhovorů (dle vlastní zkušenosti, něco čtu u něj a pak na to narazím doslova, třeba právě u O.Onions), diskusí (viz odkaz u reakce výše) a jestli to nedává smysl, akceptuji náročný překlad a někdy snad nepotvrzená tvrzení, chyby atd, a vážím si hluboce, že je píše!

      Mimochodem..., nechci to psát, neb se tě to jistě osobně dotkne, ale když chceš: Malý unavený Joe.

      Vymazat
    2. Francie byla celou válku okupována a potom se zařadila mezi čtyři vítězné mocnosti vedle Británie, SSSR a USA. S tím Rolandem to teda bylo spíš jako kdyby se tam zařadilo Německo, protože on ved tu bandu a on ten vlak vyloupil - a nakonec se vedle Byrnese (kterej si to zasloužil nejvíc) a Hiltona taky zařadil mezi vítěze.
      Ad Hennes: Já jsem taky rád, že je píše, ale mohl by si je po sobě přečíst.
      Osobně se mě to určitě nedotkne, jenom nerozumím, v čem tam vidíš nějaké útoky. Že se vysmívá klišé? Já už ten film dlouho neviděl, ale až na to mimino (a příliš násilné odkládání zbraní před bitkou - tj. můžeme vás zastřelit, ale místo toho se s váma porveme, kvůli tomu si myslím, že Spencer-Hillovské komedie lépe sedí do časů, kdy už každej nenosil kvér u pasu) mi tam nevadilo nic. Teda až na absenci příběhu, ale to je zase jiná kapitola.
      Já ty filmy prostě neberu jako nějaký náboženství, aby mi vadilo, že je někdo sem tam zesměšní, pokud to udělá dobře. Což se, pravda, nestalo zrovna často, Barboni ale imho patří mezi ty, kteří ten humor uměli (narozdíl od Carnimea či Baldiho). Myslím, že víc nactiutrhačská byla třeba Malá Rita zrovna od Baldiho, či komedie s Ingrassiou a tím druhým blbem, které nikdy neuvidím. Ale ne, že by mi vadilo, že ty vážné filmy shazují, prostě jenom nejsou vtipné.

      Vymazat
    3. Víš co, nech to být. Neřeš to. Barboni založil ty svoje věci na antišpagetovém modelu, dal tam hrdiny, co mají nejblíž ke zmiňovaným Castellariho vítězným frajerům a veškerý humor postavil na zesměšňování druhých. Jiný humor mu, obávám se, nejde. Těch věcí, co se mi na jeho filmech zdají v nepořádku, je tolik, že by to vystačilo na nejméně několik tematických článků (které dám dohromady, až zhlédnu, co mi ještě chybí).
      Malou Ritu neznám a věřím, že bude prvoplánová, Franchi a Ingrassia jsou normální šašci ze sicilské školy, na které se těžko kouká, nemá-li člověk národní vztah či není dost infantilní, Carnimeo umí dvě polohy humoru, z nichž ta jedna dobrá je a pod názvem Baldi se evidentně skrývá buď víc režisérů, nebo naprosto nevyrovnaná osobnost, leč s tou kritikou humoru už teď rovněž šetřím.
      Nikdo z nich neměl ani zdaleka takový úspěch a proslulost, jako Barboni, a tuším, proč. Ale říkám, neřeš to.

      Vymazat
    4. Prosím tě, neber následující řádky jako rejpání. Mě by ve skutečnosti docela zajímala menší analýza Barboniho komedií (i když se s ní určitě neztotožním), a hlavně v porovnání s tím, co s Hillem a Spencerem natočil Colizzi. Tu... dejme tomu ideovou závadnost bych osobně spíš hledal v Mé jméno je Nikdo a v Chytrákovi a dvou společnících, čili v hillovkách, se kterýma už neměl Barboni nic společnýho. A i těm by se podle mě daly vytknout mnohem zásadnější věci - zvlášť tomu druhýmu z nich, ten se začne rozpadat na kusy hned po skončení úvodní scény (mimochodem, tvoje řádky na CSFD k tomuhle filmu mě upřímně vyděsily, a nejenom proto, že zrovna já ho mám rád). U těchhle filmů spíš chápu, že někomu nesednou, ba mu dokonce lezou na nervy. Mně spíš vstávají vlasy na hlavě, když třeba slyším, že si mám namísto chleba nakoupit dynamit - viz. Kulka pro generála - ale to je i přesto skvělej film. Co ale z výtek, který jsi jmenovala, sedí třeba na Podivné dědictví, to vážně netuším. A už vůbec si neumím představit, co bys asi napsala o Baldiho Karambolech. Téma je to zajímavý.

      Vymazat
    5. Už máš podrobnou recenzi u Oika, se kterou se určitě ztotožníš.
      Chytrák... jednoduše záleží na tom, na čem ti víc záleží. Jestli je pro tebe důležitější stránka morální, formální, obsahová... Já je odděluju a tedy vidím-li problém v morální, neporovnávám to se závadou formy. Na kusy se rozpadají oba, ale na ději už mi pak, když je ten první problém tak velký, v těchto případech moc nezáleží.
      Barboni pak na nás hustí horem dolem, že on je vzor pro děti, takhle to má být, nijak jinak!!! aniž by se nad tím mohl kdokoliv zamyslet.
      Damiani nikdy neřekl, že to, co v jeho filmu je, je správné. Není to možné, protože se dívá na problém ze všech možných úhlů a k žádnému se nepřiklání. Ergo, ani to, co dělá hrdina, není vzorem. Ten dynamit nám přece nepředkládá jako šťastný konec a správný výsledek...
      Jenže takhle, nevím, proč (a jak) vysvětlovat něco, když předem víš, že se s tím určitě neztotožníš a nedáš jinému názoru ani příležitost k uvážení. K postihnutí celého tohohle téma jsem se ještě necítila zcela oprávněná (když chci něco rozebírat, musím to znát a nestačí mi informace z druhé ruky), což mi nicméně nebrání odkazovat na to, co už jsem viděla a působilo na mě, že tam něco není v pořádku. A ono to v pořádku opravdu není.

      Vymazat
    6. Tak předně, závěr Kulky pro generála není myšlenej tak vážně jako zbytek filmu. Jenže spíš se zasměju při sledování toho, jak si pár (desítek) kaskadérů dává na budku, než při představě, že se budou navzájem vyhazovat do luftu. Proto jsem tenhle film zmínil.
      Internet je plnej týpků, co odsuzujou spaghetti komedie čistě programově, aniž by z nich vypadlo něco jako vlastní názor. Ale dokonce i v tom tvým manifestu nenávisti na CSFD (kterej mohl patřit kterýmukoli jinýmu filmu s Terencem) je popsanej náhled na věc, kterej ještě neznám. Vyzdvihovat na italských westernech morálku mně přijde přinejmenším originální. Určitě by mě nějaký to čtení na tohle téma zajímalo víc než další paranoidní blábol o marxismu v těch filmech (ani tu Kulku pro generála nepovažuju za agitku - aspoň v tomhle se shodnem). Kdybych četl jenom to, s čím se ztotožním, nedostal bych se ani ke slabikáři.

      Vymazat
    7. Tak předně, nevidím důvod, proč by závěr Kulky neměl být myšlený tak vážně, jako zbytek filmu. Zapříčinilo tento tvůj dojem poněkud tragikomické vyústění? Nebo je to snad způsobeno českým dabingem? V italštině mi to tak každopádně nepřijde.
      Já se rozhodně taky zasměju, když se mydlí kaskadéři, nicméně, veškeré Bud-Terenceovky jsou založeny na modelu "hrdinové bijí všechny ostatní a ti se ani nesmí bránit". To mě, upřímně, moc nerozesměje, pardon.
      Můj "manifest nenávisti"... stručně shrnuje jen to, co je ve filmu, co vím a z něj cítím. Pokud ti přijde věc posuzovat film z morálního hlediska "originální", tak nevím, co ti na to říct. Já to považuji za NORMÁLNÍ.

      Vymazat
    8. No, ještě před Spencerem a Hillem jsem zbožňoval ještě jinou dvojku - Toma a Jerryho. Tudíž mám asi krapet problém hledat morálku v něčem, co je myšlený jako čistá zábava. Že nemáš ráda Barboniho komedie, to ti vůbec neberu, jen mám za to, že hledáš problémy tam, kde nejsou. V žádný jsem si třeba ani náznakem nevšiml, že by jejich "hrdinové" (sledující v první řadě svoje vlastní zájmy, tak jako ve většině ostatních špaget - vážnejch i těch komediálních) byli prezentovaný jako vzory pro děcka. V pozdějších spencerovkách už se sice často objevovala omladina, ale s žádným z těch filmů už neměl Barboni nic společnýho. Popravdě, to prdící mimčo z Malýho unavenýho Joea je z jeho filmografie ta největší dětská role (Hillova náctiletýho syna z Dobrodruha nepočítám).
      O věcech, který máš ráda, píšeš krásně, ale na Barboniho a Hilla dštíš oheň a síru, aniž bys uváděla konkrétní příklady na jednotlivejch scénách nebo situacích z jejich filmů. To proto těm tvým závěrům nerozumím, a proto jsem byl taky zvědavej na článek, ve kterým bys ten svůj postoj rozvedla. Nechci (a nikdy jsem ani nechtěl) se hádat, tak už na tohle téma nebudu reagovat. Už takhle tu vznikl docela rozsáhlej offtopic.

      P.S.: Jerry byl strašná kurva, kam se na něj Terence hrabe.

      Vymazat
    9. Upřímně, vidím rozdíl mezi vlastními zájmy typu (spravedlivá) pomsta a mezi tím, když má někdo jen šílenou touhu si nahrabat.
      Jak mám ještě jinak říct, že těch druhých je tam, v opravdových spaghetti, opravdu málo? A přece se necítili být vzory pro mládež. Hill ano. Viz např.: „Skutečně, mám rád westerny a byl jsem vděčný za tuhle roli... Potkával jsem pak matky, které mě zastavovaly na ulicích, a které mi s nadšením děkovaly a radily, ať tak pokračuji, protože mohly konečně brát své děti do kina bez obav. Od té doby jsem se cítil oprávněn pokračovat v tomto duchu a to dělám pořád.“
      S přítomností dětských herců ve filmech to nemá co dělat.
      Jak o nich můžu takhle psát? Jednoduše asi pro to, že mám ráda přímočarost, blog mám, abych sem mohla psát své názory. Vím, že je to naprosto zbytečné, když 99,99periodických tyhle filmy uctívá bez možnosti náhledu z jiné strany. Třeba jen z té nejjednodušší, že ti dva (Barboni a Hill) zničili můj nejmilejší filmový žánr.
      Nevím tudíž, proč rozebírat konkrétní scény (zvlášť, když už jsem říkala, že ten článek plánuji, nicméně teď si nechci kazit předvánoční náladu).
      Je to toho plné. Když se stejně v reakcích dozvím jen, že na to koukám špatně a je to nesmysl.
      PS: Mimo téma není vůbec nic.

      Vymazat
    10. Skutečně nevím, jestli vůbec mám nějak reagovat, ale některé tvoje výroky mě k tomu nutí.
      Témata pomsty a obohacení jsou v těch filmech tak napůl, někdy i smíchané. O tom, jestli je jakákoli pomsta spravedlivá, se radši bavit nebudu, ale copak sis nevšimla, že Hill a Spencer, narozdíl třeba od Damona, Hiltona či Craiga Hilla, nakonec nikdy to bohatství, po kterém jdou, nezískají?
      Hill si to, co cituješ, možná během času vyložil jako to, že má být vzorem pro mládež (a proto jsou jeho filmy od osmdesátých let dál nekoukatelně didaktické), ale tohle přece mluví úplně o něčem jiném. Spaghetti westerny se koncem šedesátých let dostaly do manýry, kdy se tvůrci čím dál víc utrhovali ze řetězu a vršili násilí na násilí. Můžeš mi tlouct o hlavu příklady filmů, které jsou v tomhle směru poměrně krotké, a na dnešní dobu jsou krotké i některé, které ve své době jistě byly šokující. Nicméně násilí na ženách a dětech, různé druhy mučení, různé kruté smrti, to vše se tam objevuje poměrně běžně, to nemůžeš popřít. A v těch komediích to není. Proto na ně ty matky děti s klidem braly. Spencer a Hill, byť s původně jiným záměrem, vždycky pomáhají slabším proti silnějším utlačovatelům, a nakonec to bohatství, po němž šli, nezískají. V těch Trinityovkách to není, ale později, když už nehrají bratry, se tu ještě objevuje další pozitivní prvek - o peníze přijdou, ale ochrání slabší a ještě získají věrné přátelství. Jsou tohle negativní hodnoty?
      Podivné dědictví totéž. Hill neochraňuje slabší, ale sám sebe, a bojuje za dívku, kterou miluje (a která miluje jeho) a za svoje místo na slunci. Kde je morální problém?
      Takže já zásadně nesouhlasím s větou, že S+H komedie zničily spaghetti westerny. Spaghetti westerny se zničily samy, protože producenti bez rozmyslu chrlili jeden za druhým. Sám Leone si uvědomil, že ten žánr nikdo nebere vážně, už někdy koncem šedesátých let, když zaslechl nějaké mladé lidi parafrázovat název filmu "Jestli potkáš Sartanu, řekni mu, že je kretén". Ostatně právě Sartana a Sabata, byť jsou to zábavné filmy, jsou přesně dokladem manýry, o níž jsem psal výše. Mimochodem žánry jako peplum či poliziottesco dopadly na chlup stejně. Už několikrát jsem italský žánrový film přirovnal k cimrmanovské "sopce, která svou činností zasypala sama sebe" a to přirovnání, myslím, sedí.
      Ostatně ty komedie vlastně žánru trochu prodloužily život. Nebýt Trinityho, nevznikl by možná ani Keoma. Kdyby nebyl Barboni, nějaké parodie by možná vznikly, možná by nebyly tak úspěšné a spaghetti westerny by někdy kolem roku 73 zcela zašly na nezájem publika. A těm tvým milovaným kaskadérům ty filmy daly hodně příležitostí pracovat. Navíc, když nezemřou, mohou se kontinuálně objevovat celý film v delších sekvencích. Je mi jasné, že takhle je obhajovat nemůžu, zvlášť když většina těch filmů je skutečně špatná. Jenom mě nadzvedává to mnohokrát dokola omílané, že komedie zabily spaghetti westerny. Nezabily, jenom to byl ten pověstný poslední hřebíček do rakve.

      Vymazat
    11. Deset pro nás, Tully!

      Tedy odfajfkovávám, ano, to, co jsem očekávala, mi i bylo odpovězeno. Přísně a výchovně. Děkuji za to. Nicméně když vidím, jak to je, budu psát, jak to vidím já, ostatním už své názory vnucovat nehodlám. A jejich jim právě tak nebudu brát. Bude někdo souhlasit, nebude, inu, není to moje věc.
      Už v článku jsem psala, že to málokdo pochopí. Ano. A proč se pak tedy hádat? Nevidím důvod. Spencer-Hillovky považuji za jeden ze zásadních problémů 20. století a významný faktor na rozkladu morálky lidstva. Nebudu psát proč, neb už stejně vím, co mi bude odpovězeno. Berte to vše dle mého skromného názoru, větší záměry už v tom nejsou.

      Jenom snad tedy, není možné normálně uznat zásluhy (sw) žánru? Radši vždycky hledat nějaké to ale, a všichni byli kolaboranti, že ano... Proboha, vždyť na těch špagetách je nejhezčí právě ta nečernobílost postav! Ale ono je to tedy špatně?
      A Trinityovky atp. Končí neodměněni? No jo, ono lepší, než si vzít odměnu, někdy bývá zradit vlastního bratra. Pozitivní výsledky? Jistě, to co jim předchází, tedy nehraje roli, když výsledek je dobrý. Že "Bud chce nejdřív zabít Hilla" - bráchu? Co na tom, když ho nekonec nezabije. Že dva výtečníci někoho nabourají? Co na tom, když se shodou náhod ukáže, že jde o zločince, i bylo to vlastně správné. Že na někoho hodí vraždu? ...

      Já tvrdím, že se v původních sw neobjevuje násilí? Objevuje. Je ho tam spousta. Ale mívá nějaké OPODSTATNĚNÍ! (oproti třeba tak často samoúčelnému americkému) Až narazím na ony proklamované hektolitry krve, šílený sadismus a bezhlavé barbarství, bude mě těšit,
      neb já takové italské westerny zatím neviděla, nemůžu si pomoci. A to násilí tady není považováno za kladné, pokud vím.

      A na faktu, že Barboni s Hillem zničili žánr, si, bohužel, budu nadále stát, Leoneho (a zvláště jeho Hill-projekty) můžu přidat bez problémů k nim. Ne, ani Leone, ač zakladatel, neměl právo žánr popravit. Pokud je pravdou, že by western opravdu kolem roku 73 vyčerpáním skončil, byl by tu drobný rozdíl. Skončil by se ctí. A ne ukopán na podlaze, tedy s výsměchem tomu, co bylo v 60., tak, jako to dopadlo.

      A ti mí milovaní kaskadéři, tedy oni "nijak moc podezřelí chlapíci, co na tom, že hledaní zákonem" mají mimochodem jednu ohromnou vlastnost. Držet v těch filmech (tak třeba hned ten MUJoe) spolu. Patrně už se to dneska nenosí, ale mně nějak jako přijde pozitivnější být bandita a držet s ostatními bandity (ano, i s domnělými, a to bez postranních úmyslů, nikoliv se záměrem je okrást, jak píšeš), než neustále podrážet i vlastního bratra, když jsou hrdinové "v touze po zbohatnutí nuceni se vydávat za někoho jiného...".
      Kdo neocení myšky z Vůně cibule, nemůže pochopit, co je mi na tom líto, ač měli honoráře třeba mnohem větší. Ono být kaskadér, to jsou i ideály, logicky spíš, než plány na vysoký výdělek. Tak prachy byly, ale ty ideály...

      Stále ještě je tu potřeba hádat se o něčem, na co koukáte do opačně odrážejícího zrcadla, než já? Psala jsem už prve, nech to být. Píšu to zas. Nedá se nikam dostat. Neberte si to, prosím, osobně, ale já už nevím, jak to napsat. Přeju příjemný advent.

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat